Adil Əsədov
Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları üzrə
Müvəkkilinin,
Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin və
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Fəlsəfə və Hüquq
İnstitutunun birgə təşkilatçılığı ilə Ombudsman Aparatında
keçirilən V Respublika elmi-nəzəri konfransında
çıxış etmişdir.
2015.05.06
Fəlsəfə elmləri doktoru Adil
Əsədov Azərbaycan Respublikasının İnsan Hüquqları
üzrə Müvəkkilinin, Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin və
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun birgə
təşkilatçılığı ilə Ombudsman Aparatında keçirilən
V Respublika elmi-nəzəri
konfransında
çıxış etmişdir.
Adil Əsədov öz
çıxışında aşağıdakı əsas müddəaları irəli sürmüşdür:
a) baza tezisləri
§
Dövləti, əslində bütövlükdə həm də xalqı idarə etməli olan qanunların ən
mükəmməllərini təbii ki, o kəslər yarada bilərlər ki, onlar həmin bu
xalqdandırlar, bu xalqdan olduqları üçün xalqda daşınan genetik resursların
daşıyıcılarıdırlar və üstəlik həmin bu genetik resurslara maksimum dərəcədə intellektual-yaradıcı xarakter verə bilmişlər. Bu səbəbdən də xalqı bütövlükdə idarə etməli
olan qanunların yaradılması da məhz onlara, xalqın alimlərinə etibar edilməlidir.
§
Azərbaycanın qanunlarını Azərbaycanın alimləri yaratmalıdırlar.
§
Azərbaycanın hasırkı birpalatalı qanunverici hakiməyyət orqanı olan Milli Məclis
qanun yaradıcılığı prosesində Azərbaycan alimlərinin intellektual potensialından
müəyyən dərəcədə istifadə edir. Azərbaycan alimləri Milli Məclisin qanun
yaradıcılığı fəaliyyətində həm Milli Məclisin uyğun komissiyasına dəvət olunmuş
ekspertlər qismində iştirak edirlər, həm Milli Məclisin aparatında müəyyən
dərəcədə təmsil olunmuşlar, və həm də Milli Məclisin üzvlərin bir qismi
alimlərdirlər.
§
Lakin, bu vəziyyət Azərbaycan qanunlarının yaradılmasında Azərbaycan alimlərinin intellektual
potensialından yalnız qismən və sporadik bir şəkildə istifadə olunmasına imkan
yaradır. Əvvəla, ona görə ki, Azərbaycan
qanunlarının yaradılmasında iştirak edən Azərbaycan alimlərinin yalnız bir
qismi - Milli Məclisin üzvləri olanları
- qanunvericilik təşəbbüsü hüququna malikdirlər. Bundan fərqli olaraq,
Azərbaycan qanunlarının
yaradılmasında iştirak edən dıgər alimlər -
nə Milli Məclisin uyğun komissiyalarına
ekspert qismində dəvət olunanlar, nə də Milli Məclisin aparatında təmsil
olunanlar - qanunvericilik təşəbbüsü hüququna malik deyillər. İkincisi,
Azərbaycan qanunlarının yaradılmasında Azərbaycan alimlərinin iştirak
mexanizmləri bir sistem halında olmadığından, onların seçim və təyinat mexanizmi
sporatik xarakter daşımaqla heç də ən optimal deyildir.
b) bəzi təkliflər
§
Azərbaycanın qanunverici hakiməyyətinin ikipalatalı sistem
olaraq təsis olunması isə Azərbaycan
qanunlarının yaradılmasında Azərbaycan alimlərinin iştirakının permanent və daha
optimal olması üçün mümkün vasitələrdən biri və hətta ən optimalı ola bilər.
Bu palatalardan birinin ərazilər üzrə
əhali tərəfindən seçilən nümayəndələrdən ibarət, digərinin isə sahələr üzrə
mütəxəssislər tərəfindən seçilən alimlərdən ibarət təsis edilməsi
məqsədəuyğun ola bilər.
§
Qanunverici hakiməyyətin palatalarının adlandırılmasının
dünyada artıq formalaşan ənənələrə uyğun şəkildə aparılması optimal variant
hesab edilə bilər: Qanunverici hakiməyyətin şərti olaraq aşağı palata kimi
səciyyələndirilə bilən birinci palatasının
Nümayəndələr Palatası, şərti olaraq yuxarı palata kimi
səciyyələndirilə billən ikinci palatasının isə
Senat adlandırılması təklif olunur.
Nümayəndələr Palatasının üzvləri
deputatlar, Senatın üzvləri isə
senatorlar
adlandırılır. Qanunverici hakiməyyətinin özünün bütövlükdə
isə əvvəlki adının,
Milli Məclis
adının saxlanılması məqsədəuyğun hesab edilir.
§
Nümayəndələr Palatasının üzvləri (deputatlar) inzibati-ərazi vahidləri üzrə,
Senatın üzvləri (senatorlar) fəaliyyət sahələri üzrə seçilirlər.
§
Nümayəndələr Palatasının üzvlərini seçmək və seçilmək qaydası hal-hazırda Milli
Məclisə seçkilərdə olduğuna oxşar qaydadadır:
Nümayəndələr Palatasının üzvlərini seçmək hüququna Azərbaycan Respublikasının
inzibati-ərazi vahidlərinin birinin ərazisində yaşayan vətəndaşlar;
Nümayəndələr Palatasının üzvlülünə seçilmək hüququna isə seçildiyi
inzibati-ərazi vahidinin ərazisində yaşayan və ali təhsilə malik olan Azərbaycan
Respublikası vətəndaşları malikdirlər.
§
Senatın
üzvlərini seçmək hüququna uyğun sahə üzrə ali təhsil almış və həmin sahədə
çalışan mütəxəssislər malikdirlər.Senatın üzvlülünə seçilmək hüququna
uyğun sahə üzrə elmi dərəcəsi olan Azərbaycan Respublikası vətəndaşları
malikdirlər.
§
Nümayəndələr Palatasının üzvləri
seçildikləri ərazi vahidinin
əhalisinin
nümayəndəsi hesab olunurlar və həmin əhalinin adından çıxış edirlər.
Senatın üzvləri
isə hər hansı bir qanunu onun tətbiq olacağı
sahənin
yüksək ixtisasları eksperləri olaraq
yaradırlar.
§
Nümayəndələr Palatasının üzvləri olan deputatlar zonalar
üzrə regional deputat qruplarında,Senatın
üzvləri olan alim-ekspertlər isə təmsil etdikləri
sahələr üzrə daimi komissiyalarda
birləşirlər.
§
Nümayəndələr Palatasında
səslərin hesablanması prinsipi:
Nümayəndələr
Palatasına seçilən hər bir deputat
seçildiyi zaman qazandığı səslərin sayına münasib səsə malikdir. Çünki o
Azərbaycan xalqının daha çox hissəsinin etibarını qazana bilmişdir və bu
səbəbdən də belə hesab etmək üçün əsas vardır ki, o, xalqın daha çox hissəsinin
iradəsini ifadə edir. 40 000 sayda əhalinin səsini qazanmış deputata əslində elə
40 000 sayda əhalinin adından çıxış etmək, 25 000 sayda əhalinin səsini qazanmış
deputata isə elə 25 000 sayda əhalinin adından çıxış etmək səlahiyyəti
verilmişdir.
§
Senata
seçkilərdə iştirak edən elektorat sahələr üzrə qruplaşdırılır və şərti olaraq
gildiyalar adlandırılan həmin qruplara konkret sahə üzrə bakalavr və
ya magistr səviyyəsində ali təhsil almış və həmin sahədə çalışan Azərbaycan
Respublikası vətəndaşları aid edilir. Gildiyalar dövlət təşkilatlarının, özəl
təşkilatların və qeyri-hökumət təşkilatların ali təhsil almış mütəxəssisləri
əsasında formalaşdırılır.Hər
bir mütəxəssis yalnız bir gildiyaya daxil olmaq hüququna malikdir.
§
Nümayəndələr Palatası xalqın istəklərinin bir təməzküzləşmə məkanı olsuğu kimi,
Senat xalqın intellektual resurslarının bir təməzküzləşmə məkanı kimi çıxış edir.
§
Senat
institutunun yaradılması cəmiyyətdə daşınan aristokratik
resursların ümummilli problemlərin həllinə cəlb olunması üçün də mühüm vasitə
ola bilir.
Demokratikləşmə elə əslində
cəmiyyətdə daşınan
aristokratik resursları üzə çıxarmaq və bu resursları cəmiyyətin idarə
olunmasına cəlb etmək üçündür.